About us
Wie is Art Of Mine Belgium?
Michael Nevelsteen werd in het wonderjaar 1968 geboren en tekent sinds hij een potlood kan hanteren, misschien kan je het zelfs bijna manipuleren noemen ...
Hij is een bijzonder empatisch persoon die probeert te houden van iedereen, een onmogelijk iets natuurlijk, maar toch.
Hij heeft van zijn ouders een sterk 'waardenpallet' meegekregen, waarden zie zijn gegrond op het 'innerlijk gevoel van goed en kwaad', van ergens moreel toe verplicht zijn'.
Discriminatie is absoluut niet aanvaardbaar voor Michael Nevelsteen. De mens graag zien is zijn leidmotief. Hij is enorm geëngageerd en begeesterd door de mens, 'de mens als maat van alle dingen' (Protagoras van Abdera).
De waarheid is subjectief omdat mensen verschillende meningen kunnen hebben. Wat voor iemand groen is, kan voor een ander paars zijn. Zoveel mensen, zoveel kleuren. Dat maakt mensen uniek en unieke mensen vindt Michael fascinerend. Het is zijn overtuiging dat ieder mens zijn eigen kijk op de wereld mag hebben. Michael heeft ook een eigen kijk. Dat staat vast.
Het steeds terugkerend beeld in zijn kinderdromen was een massa gezichten die stilzwijgend bewegingsloos, eenzaam, roerloos, flegmatiek naar hem stonden te kijken. Geen directe bedreiging maar toch onalledaags, soms zelfs ietwat eng. Tijdens zijn adolescentie verzamelde hij altijd hardnekkig allerlei figuurtjes in plastiek (speelgoed). Zijn latere modellen.
Zijn kunst is volgens hem dan ook een amalgaam, ontstaan door deze vreemde bizarre figuurtjes die zijn dromen kenmerkte en ook beheersten. De diversiteit en de botheid van deze karakters hebben zijn kunst vorm gegeven. Het is wat het is. Het is wat hij ziet.
Toelichting bij het oeuvre
Er is het werk over een dame die door een winkelstraat loopt in volle zon. Als er plots een man in wit pak haar pad kruist, aanschouwt ze de gloed van het witte pak als een verschijning van Jezus ('Chicago 1964').
Verdere thema's in de werken zijn onder meer ouder-kinderliefde (My father's Voice), te snel van oordeel zijn (Headliners), je leven een andere wending geven (Time passing), conversaties (Private meeting), liefde (Lovers in a small café), eenzaamheid (Domenica's dinner) en ontbering (Quest for freedom).
Eigenlijk allemaal intense gevoelens, indrukken van gewaarwordingen, de vertolking van sentimenten, ... Het luisteren naar een bepaald nummer is soms al voldoende voor Michael om er een verhaal én gepaste figuranten bij te bedenken. Michael geeft een totaal nieuwe invullen aan de term expressionisme (Christ'l Saelens).